top of page

אזהרת מסע

הספר משקף פעילות אמנותית שראשיתה בשנות ה-80 של המאה ה-20.

ב-1982 הצטרפתי לגלריה 'אחד העם 90' וב-1983 לסדנה לאמנות ביבנה. היו אלה צעדי אוצרות ראשונים שיסודם בהתנגדות למצב חברתי ואמנותי קיים שהובילו להצטרפות אל פעילות של אמנים ואמניות בתחילת דרכם. התחושה לא הייתה מנוסחת אך פעלה מול שדה כוח שניסח מרכז ופריפריה, השית שייכות מערבית על ישראל, הגדיר תוואי מוזיאוני לביטוי החזותי, ביסס דרך מסוימת להכרה אמנותית וקיבע את המעמד המסחרי של חפץ האמנות. לא הייתה, כפי שהסתבר מהר מאוד, אחדות בהתנגדות וההתפצלויות לא אחרו לבוא.

המהלכים הללו השתלבו במורכבות פוליטית כוללת שהחריפה מאז מלחמת יום כיפור; המחאה החברתית של הפנתרים השחורים, עליית הליכוד לשלטון ב-1977, מלחמת הברירה בלבנון ב-1982, הכיבוש, ההתנחלויות והאינתיפאדה שפרצה ב-1987, עליית יהודי אתיופיה וברית המועצות לשעבר והגירת עובדים זרים. תחושות ההתנגדות של שנות ה-80 נוצרו בין קירות מקומיים ספוגי גלות, פליטות, הגירה ותרבויות מפינות עולם וחוויות היסטוריות שונות. יותר מאשר מחשבות מאורגנות מדובר בתחושות מעורפלות שמתבררות במהלך ההיתקלות בקירות עמוסי פערים וביטויי אפליה מתסכלים. בין אלה ששילמו את מחיר מלחמת יום הדין כצעירים בשירות סדיר ומילואים ואיבדו אמון בדפוסים האירופוצנטרים הצרים של כור ההיתוך המקומי היו מי שחיפשו חיבור לקולות שהודחקו לשוליים, לקהילות שנוחשלו ולזהות מזרחית. בחרתי לחבור אליהם.
 

אזהרת מסע | עמי שטיניץ | כריכה
החוצצים לפי סדר הופעתם בספר 

49

עמוד

60 שנה לרמת אליהו

מתוך דף התערוכה

60 שנה לרמת אליהו

55

עמוד

הסדנה לאמנות רמת אליהו

< לטקסט
הסדנה לאמנות רמת אליהו

65

עמוד

הבינאלה של אנקרה, 1990

קטלוג התערוכה

הבינאלה של אנקרה, 1990

50

עמוד

30 שנה לגלריה כברי

מרכז בכל מקום, 2008

30 שנה לגלריה כברי

56

עמוד

הבינאלה של סאן פאולו, 1991

< לטקסט
הבינאלה של סאן פאולו, 1991

66

עמוד

אסור, תערוכת מידע ואתר, 1998

דף התערוכה

אסור, תערוכת מידע ואתר, 1998
עוד בשנות ה-2020  >  בית הספר תארבות | תערוכות | מחאה
bottom of page